Un vídeo que resumeix la història de l'institut, situant-la en la memòria de la música popular de la últimes dècades i en el context històric de Catalunya, Espanya i el món.
HISTÒRIA DE L'INSTITUT
(Transcripció de les ponències dels directors de l'Institut i del director del Museu-Arxiu en l'acte públic que va tenir lloc el 21 de gener de 2016 amb el títol de "Història de l'Institut (explicada pels seus directors)".
per Lluís Albertí, director del Museu-Arxiu de Llavaneres.
Aquest
curs es commemoren els 50 anys de batxillerat a la nostra població. Als anys
seixanta l’Ajuntament va veure la necessitat de tenir a Llavaneres uns estudis
de batxillerat. Això donaria l’oportunitat a més alumnes de poder realitzar
estudis secundaris que, fins ara, no es podien permetre amb desplaçaments a
Mataró o altres poblacions. Es va crear un patronat - el Patronato benéfico-social de Enseñanza Media de San Andrés de
Llavaneras - per tal
d’iniciar les gestions. El president era l’alcalde
Josep Vives, el vice-president el rector Joan Escala, el secretari Antoni
Borràs i l’interventor el regidor de Cultura Joan Tapias.
Un dels primers documents del Col·legi Municipal |
El curs 1965/66 es va iniciar el 4 d’octubre
de 1965 a les 9 del matí als baixos de l’ajuntament. Constava de dues aules amb
20 nois i 10 noies sota la direcció del professor Jesús Espinal i la
senyoreta Joaquima Bosch que preparaven el curs
d’ingrés al batxillerat. En els exàmens finals de juny es varen presentar 14
nois, dels quals varen aprovar 10, i 4 noies que varen aprovar totes. Els nois
varen realitzar l’examen a l’institut Milà i Fontanals i les noies a l’institut
“Infanta Isabel”, tots dos de Barcelona.
El
curs 1966/67 s’iniciava amb 19 alumnes d’ingrés al batxillerat i 20 alumnes de
primer. El pressupost per a aquest curs era de 350.000 pessetes en despeses
dels professors i uns ingressos de 187.400 pessetes per les quotes dels
alumnes. Per tant un dèficit previst de 162.600 pessetes que esperaven cobrir
amb ajudes de la Diputació i el Ministeri d’Educació.
Per
al curs 1967/68 ja hi havia 61 alumnes, 18 d’ingrés, 28 de primer i 15 de
segon. S’hi va afegir un nou professor, l’Humbert Boada, als dos que hem
esmentat abans, així com també els hi donaven suport, en determinats moments, els
quatre mestres de primària i professors de gimnàstica per a nois i noies i
professor de “Formación del Espíritu Nacional”. El pressupost aquest curs es va
doblar, va passar a 700.000 pessetes. Es va crear la “Fundación Pública de
Servicios de la Enseñanza” que havia de promoure l’ensenyament a la població,
vetllar per la creació d’un parvulari i pel funcionament dels estudis de
primària i de batxillerat. La junta de govern, que presidia l’alcalde, estava
formada per 37 persones i la comissió permanent, que presidia el regidor de
Cultura, la formaven 11 persones. Durant aquest curs ja es varen adquirir els
terrenys per a construir el nou edifici de batxillerat al costat del camp de
futbol i també s’encarregava el projecte a l’arquitecte Emili Donato Folch.
A
l’estiu de 1968 moria el professor Jesús Espinal i, per al començament del
proper curs, el va substituir el professor Pere
Gómez. Aquest mateix any es posava la primera pedra del nou edifici de
batxillerat que no seria inaugurat fins al 1976.
En
el curs 1969/70 es varen incorporar dos nous professors: la Mercè Colomer i
l’Enric Font i en el curs següent ho va fer la professora Josefina Abella com a nova directora que va substituir a Pere
Gómez.
Gradualment,
cada any s’havia anat afegint un nou curs fins a completar els 4 cursos del
batxillerat elemental. Després, a partir del curs 1971/72 es van poder fer
també els dos cursos de batxillerat superior.
Hem
vist que, en un primer moment, els exàmens finals s’havien d’anar a fer als
instituts oficials de Barcelona, després al de Mataró i, finalment, venien
professors de Mataró a fer-los al propi centre.
No
hi havia pati. Els primers anys, com que eren pocs alumnes, sortien a la plaça
de l’ajuntament. Més endavant, els professors acompanyaven als alumnes fins al
camp de futbol que és on també es feien les classes de gimnàstica.
Pel
novembre de 1976 es va inaugurar el nou edifici, al damunt del camp de futbol,
amb un pati central que ve rebre un premi d’arquitectura pel seu disseny
avançat. El seu nom oficial era “Colegio Libre Adoptado de E.M. Fray Joaquin
Maria de Llavaneras”.
El
curs 78/79 Mercè Colomer va agafar
la direcció del centre en substitució de Josefina Abella.
Del Servicio Municipal de la Enseñanza al Col·legi Municipal.
per Mercè Colomer (Directora del Col·legi Municipal entre 1978 i 1989)
L’actual Institut de Llavaneres va néixer l’any 1965 gràcies a
la inquietud d’una sèrie de pares que volien una educació millor per als seus
fills sense haver de marxar del poble, ja que en aquells anys només es podia
cursar estudis de Primària a les Monges o a les Escuelas Nacionales. Responent a aquest desig, l’Ajuntament va crear un petit col·legi lliure de Batxillerat
elemental.
Per tirar endavant el projecte, el 23 de desembre de 1966 el Ple Municipal va acordar la creació del Servicio Municipal de la Enseñanza que portarà, uns mesos més tard, l’11 de juliol del 1967, a la Fundación Pública de Servicios de la Enseñanza.
Per tirar endavant el projecte, el 23 de desembre de 1966 el Ple Municipal va acordar la creació del Servicio Municipal de la Enseñanza que portarà, uns mesos més tard, l’11 de juliol del 1967, a la Fundación Pública de Servicios de la Enseñanza.
De seguida, la Fundació adquireix i legalitza
els terrenys per fer el nou centre a sobre del camp de futbol, del qual es posa
la primera pedra el 30 de novembre del 1968. L’any 1969
l’Ajuntament ja disposa d’un pressupost especial per fer-se càrrec de les despeses que el projecte genera .
l’Ajuntament ja disposa d’un pressupost especial per fer-se càrrec de les despeses que el projecte genera .
Mentre dura la tramitació, sense tots els
permisos que calen, obren el col·legi a l’empara d’una Junta de Govern de 37
membres, amb un Grup Gestor format per 10 persones.
Finalment, el dia 12 de març de 1970 (BOE 8/4/70)
el Ministerio de Educación y Ciencia el
reconeix com a “Colegio Libre Adoptado de
Enseñanza Media de Grado Elemental, masculino”. El mateix decret hi crea “dos cátedras de la plantilla del Escalafón
Oficial, una de la Sección de Letras y otra de la de Ciencias” a càrrec del
pressupost del Ministerio.
Després,
una ordre ministerial del 8 de juny del 1971 aprova el projecte arquitectònic
del que serà el nou centre, obra d’Emilio Donato Folch -segons tinc entès-,
aleshores professor de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, i dóna una
subvenció de 4.796.865 de pessetes per a la seva realització. És un centre de
480 places escolars.
Comentats aquests aspectes més legals,
intentaré explicar com era la vida diària, el funcionament del Col·legi durant
els primers vint anys que hi vaig ser i especialment aquells durant els quals
vaig tenir-ne la responsabilitat, la direcció.
D’entrada vull deixar molt clar que amb mi,
i sobretot en els anys més apassionants, hi havia un gran equip de professors
molt joves que ho feien tot per tirar endavant el projecte, que també era molt
engrescador per a ells.
Vaig estar al Centre des del 1969, per això
estructuro la meva exposició en dues parts: 1969 – 1978 i 1978 – 1989 els anys en què vaig ser-ne directora.
El Col·legi es crea el 1965. Crec que val la
pena tenir en compte el moment. La societat està madura. El franquisme afluixa
lentament. Hi ha moltes ganes de fer coses i tot està per fer, sobretot al món
de l’ensenyament. Només dos exemples. El 1965 es crea l’Associació de Mestres
Rosa Sensat, amb tot el que va suposar de motor de la renovació pedagògica. I
el mateix 1965 a Mataró un grup de pares, la majoria procedents del moviment
escolta, crea l’Escola Anxaneta.
A Llavaneres, tot i que hi dominen unes
altres sensibilitats polítiques, també hi ha un grup de pares inquiets que
pressiona l’Ajuntament per tenir un centre de batxillerat. Fins llavors els
nois solien anar a l’Institut de Mataró i algunes noies a la Presentació
d’Arenys o bé al Cor de Maria de Mataró.
Anys 1969 – 1978
Si el 1965 hi havia moviments de renovació
pedagògica, a partir del Maig del 68, el curs 68-69 aquests moviments van entrar
en el món estudiantil. A l’Institut de Mataró hi va haver molta bellugadissa,
especialment en els grups de nocturn, que aplegaven gent de molts pobles de la
comarca. Vagues, assemblees i fins i tot la crema de la bandera que presidia la
façana de l’edifici van alterar aquells mesos. Com a conseqüència la directora
va ser cessada i, darrere d’ella, una colla de professors joves de la seva
confiança. Jo n’era una.
Aquell curs havia tingut com a alumne a 6è
de Batxillerat nocturn l’Antoni Barot, avui llavanerenc però llavors mataroní que
treballava com a professor auxiliar al Col·legi de l’Ajuntament. Va ser ell qui
em va comentar que buscaven una llicenciada de lletres, la necessitaven per al
reconeixement com a Colegio Libre Adoptado
que havien sol·licitat al Ministerio.
Em vaig entrevistar amb l’alcalde i després de parlar una estona i demanar-me
contundent que respectés “el programa oficial, la llengua oficial i la religió
oficial”, em va contractar i em va prometre la direcció, quan s’aconseguís
l’adopció.
Recordo que vaig venir al Col·legi, a la
planta baixa de l’Ajuntament, un dia d’agost. Hi havia nens fent classe, en
feien gairebé tot l’estiu, amb la Quima i crec recordar que en Pedro Gómez. Em
van ensenyar el centre.
Eren tres sales de sostres alts amb més o
menys obertures a l’exterior i una de petita interior, absolutament fosca
(aquell any ja hi hauria 4 cursos de Batxillerat). La sala més gran, la de
l’entrada, tenia una paret feta amb plàstic ondulat que separava un altre espai
on hi havia una gran taula vermella al mig i un armari biblioteca amb una colla
de llibres. A l’altre costat, sota l’escala hi havia un petit quartet, sense
ventilació, amb una pica i un wàter. Gairebé al davant , fet amb parets de
fusta fosca, aprofitant un reclau del corredor, un diminut despatx (de
direcció) amb una tauleta (com de conserge) una cadira i dues més per possibles
visites. A les aules les taules dels alumnes eren rectangulars, de fusta
pintada marró negrós, amb forat per al tinter, un prestatge a sota i unes potes
tornejades. Jo venia d’un institut nou, el contrast era enorme.
En canvi, la petita biblioteca era
sorprenent. Vaig trobar-hi llibres de pedagogia, psicologia, lingüística, ciències,
geografia, física ... i, sobretot, llibres de lectura infantil i juvenil (hi
havia, per exemple “El zoo d’en Pitus”, el best seller infantil publicat el 1966).
També hi havia uns cossos geomètrics dins d’unes capses. No recordo cap altre material.
Durant uns mesos hi havia hagut un professor de línia renovadora que havia fet
adquirir tot això. Crec que no va encaixar.
M’he entretingut en aquesta descripció per
remarcar que les condicions eren absolutament pobres però la voluntat de crear i
tirar endavant un centre per millorar l’ensenyament al poble feia superar totes
les adversitats. I n’hi havia hagut, d’adversitats. En quatre anys de vida el
col·legi havia tingut tres directors: Jesús Espinal que va emmalaltir i morí,
Enric Boada i Pedro Gómez i tornaria a canviar quan passés a ser adoptat.
El curs 69 – 70 hi havia 65 alumnes (24 a
ingrés – primer, 23 a segon, 12 a tercer i 6 a quart). Les classes es feien de dilluns
a divendres matí i tarda i els dissabte al matí hi havia EF i activitats complementàries.
Com que no hi havia pati, ens traslladàvem al camp de futbol per l’esbarjo, una
petita caminada.
El curs següent va començar amb novetats. Sent
ja Colegio
Libre Adoptado (C.L.A.) s’hi va
incorporar una professora llicenciada en ciències, Josefina Abella que, tot i
ser farmacèutica i no haver exercit mai la docència, amb sorpresa de tots, va ser
nomenada directora. És que qui autoritzava aquests nomenaments era el director
de l’Institut de Mataró (que m’havia fet fora un any abans). Em va correspondre
ser Vicedirectora. En col·laboració vam anar organitzant el centre.
El nou estatus va suposar que els alumnes
deixessin de ser “alumnes lliures” i es poguessin examinar a Llavaneres amb un
tribunal que es desplaçava des de Mataró i valorava conjuntament amb els
professor del centre les proves. Com que les reunions solien fer-se a la tarda,
l’Ajuntament es preocupava molt de convidar-los a un bon dinar a Ca la Petra,
que tenien una cuina excel·lent. Evidentment, això facilitava l’entesa.
Però va arribar la Ley General de Educación de Villar Palasí i, tot i que ja fèiem Batxillerat superior,
vàrem anar perdent els cursos inferiors perquè l’E.G.B. feia quedar tots els
alumnes a l’escola fins als 14 anys.
Per això, el curs 75 – 76 només teníem 20
alumnes 7 a 6è de Batxillerat i 13 a 1r
de BUP (era l’any que s’iniciava el Batxillerat Unificat Polivalent).
Amb tot, seguia l’interès per anar endavant.
Després de nombrosos
entrebancs el dia de Sant Andreu de 1976 s’inaugurà el nou edifici sobre el camp de futbol. La construcció s’havia eternitzat per diversos problemes de les constructores, entre d’altres. Feia vuit anys justos de la cerimònia de la primera pedra. L’Ajuntament ja havia posat nom al centre, es deia “Fray Joaquín M. de Llevaneras” (caputxí i pedagog germà del Cardenal Vives).
entrebancs el dia de Sant Andreu de 1976 s’inaugurà el nou edifici sobre el camp de futbol. La construcció s’havia eternitzat per diversos problemes de les constructores, entre d’altres. Feia vuit anys justos de la cerimònia de la primera pedra. L’Ajuntament ja havia posat nom al centre, es deia “Fray Joaquín M. de Llevaneras” (caputxí i pedagog germà del Cardenal Vives).
Quan ens traslladàrem a l’edifici nou, el
Nadal de 1976, teníem 30 alumnes 21 a 1r de BUP i 9 a 2n. La població de Llavaneres
era de 2.777 habitants.
El curs 77 – 78 s’inicià el canvi de
tendència gràcies a un fet important: els pares d’aquell moment es van organitzar i es creà l’APA, el seu
president, Josep Mora, demanà a l’Ajuntament una major implicació i la
reestructuració del centre per millorar-ne el funcionament, que presentava
força llacunes. Josefina Abella anuncià que deixaria la direcció a final de
curs.
Anys 1978 – 1989
El juny del 1978 l’APA em va convocar a una
reunió i m’oferí la direcció. Hi havia molta feina però es podia fer. Calia,
sobretot, ordenar, estabilitzar i ampliar.
Primer havíem d’aconseguir l’homologació del
centre que suposava la total independència acadèmica (tindrien valor les notes
que nosaltres poséssim, no caldria cap tribunal extern). Ens faltava un
laboratori. Recordo que vaig anar a veure l’alcalde i vaig dir-li “amb una
paret i una pica ens donen l’homologació”. Em referia al tercer laboratori que
ens faltava i que vam encabir tallant un tros del passadís de dalt que
envoltava el pati interior. Vam ser homologats el juny del 1979.
El repte següent era aconseguir l’autorització
per impartir el Curs d’Orientació Universitària (C.O.U.). Un any de gestions,
inspeccions i tràmits varen fer possible que l’octubre del 1981comencés el primer
grup.
Aquell curs 1981 – 1982 ja teníem 151 alumnes procedents de sis
localitats diferents del Maresme nord i sud i 16 professors amb diverses jornades laborals. En sis anys havíem multiplicat per 7,5 l’alumnat.
localitats diferents del Maresme nord i sud i 16 professors amb diverses jornades laborals. En sis anys havíem multiplicat per 7,5 l’alumnat.
A partir d’aquí, l’equip pedagògic, que per
exigències del COU havíem ampliat seleccionant-lo amb molt de compte (aquesta facultat l’Ajuntament, com a propietari, la
delegava a la direcció del centre), ja estava format en el seu nucli, en el seu
pinyol. Aquest Equip es va mantenir mentre vam funcionar com a Col·legi Municipal,
fins el 1989. Sí que hi va haver algun
canvi, s’hi va afegir o va marxar alguna persona durant aquests anys, però sempre
vam conservar l’esperit d’equip i les ganes de tirar endavant un projecte
educatiu diferent de tot el que coneixíem. Mai ningú va escatimar esforços i
les hores de dedicació tant de reunions com d’activitats excedien amb escreix
les reglamentàries.
Voldria citar, per acabar, només algunes de
les maneres com treballàvem, alguns serveis i algunes de les activitats que
fèiem, força lluny del que llavors era la norma general.
- L’any 1984 ja vam crear un Consell
Escolar amb tots els components, abans que fos preceptiu, i vam elaborar-ne
el reglament. El Consell va aprovar altres normes, per exemple les d’admissió
d’alumnes repetidors que obligaven a una sèrie exigències de comportament,
assistència, etc. al candidat a repetir.
- En l’aspecte acadèmic els professors, que generalment
elaboràvem dossiers i materials en substitució del llibre, ens agrupàvem en Àrees
(Filològica, Antropològica, Científica, Artística i Dinàmica). Això no sols
afavoria el treball interdisciplinari dels alumnes sinó que facilitava tot
tipus d’intercanvi entre els professors donat que molts “seminaris” estaven
formats per una sola persona.
- Potenciàvem molt la participació dels
alumnes amb assemblees de grup, reunions amb delegats i presència de
representants seus al Claustre. Els implicàvem en la confecció dels reglaments,
les activitats complementàries o l’organització de festes.
Pel que fa a serveis, vàrem crear:
- Biblioteca, que tot i ser força
precària (no hi havia gaire pressupost), durant anys va ser autogestionada pels
alumnes, després va funcionar com a sala de guàrdia i era oberta a l’hora de
dinar.
- Aula d’informàtica, creada el 1982
amb cinc ordinadors i moltes mancances, però funcionava.
- Menjador, gestionat per l’APA amb
una mitjana de 30/40 coberts diaris.
- Transport propi. Primer des
d’Arenys i després des de Premià, gestionat pel mateix grup de pares
interessats.
- Servei psicopedagògic, que no
existia als centres docents. Feia estudis
individuals, si calia; es reunia amb l’Equip de Coordinació (tutors),
assessorava les famílies i feia formació de pares.
- Curset d’orientació per a alumnes que
iniciaven el BUP. Era voluntari. Tenia una durada de 40 hores durant les darreres
setmanes de l’estiu abans de començar el curs. A més de treballar Matemàtiques
i Llengua, familiaritzava els nous alumnes amb l’espai i el professorat.
- Curset d’estiu de recuperació
d’assignatures pendents. També voluntari. Treballant unes setmanes amb
grups reduïts ajudàvem a superar les deficiències del curs. Les famílies
s’estalviaven les classes particulars.
- Curset per recuperar aspectes bàsics
(ortografia, matemàtica bàsica). Impartits trimestralment, durant el curs.
S’obligava els alumnes amb deficiències a assistir-hi fora de l’horari escolar.
Per tal de desvetllar l’interès dels
adolescents organitzàvem activitats que fossin atractives. En destaco quatre:
- Les Estades, com la “Setmana
d’aproximació a la realitat social i natural de Catalunya” per als alumnes de 1r de BUP realitzada al
Montseny en una casa de colònies. Totes
les activitats eren programades, dirigides i realitzades pels professors.
D’altra banda els alumnes col·laboraven en les tasques diàries.
- Els viatges d’intercanvi amb el College
La Taillette de Menucourt (Val d’Oise) per als alumnes de francès.
- L’Aula
Oberta, un espai formatiu i informatiu dels divendres a la tarda,
voluntari. Hi vam tracta molts temes interessants i innovadors com: tractament
de residus, delinqüència juvenil, el rodatge d’una pel·lícula o l’altra cara de
la TV. Sempre teníem un especialista per parlar del tema.
- La Setmana Cultural, que vam
començar el 1985, com unes jornades de formació més àmplia amb la participació
de figures rellevants del món de la cultura i la ciència.
A banda d’això, caldria comentar també el destacat
paper que va tenir el Col·legi de Llavaneres
en la creació del Col·lectiu de Col·legis Municipals de Catalunya on es van
aplegar 28 Ajuntaments amb els seus col·legis, que sumaven més de 4000 alumnes. El Col·lectiu,
constituït a inicis dels 80 va treballar molt durant aquesta dècada per trobar
una solució als múltiples problemes econòmics d’aquests centres.
Passo per alt moltes coses. Només he pretès
deixar constància que l’equip que vam treballar en el Col·legi Municipal
aquells anys buscàvem, sobretot, renovar sistemes, innovar mètodes i trobar una
forma eficaç d’educar.
Malauradament, tota aquesta energia i il·lusió
va rebre un cop molt dur amb la inesperada decisió de l’Ajuntament que, el mes
d’abril del 1989, ens va comunicar que no podia seguir amb la càrrega econòmica
que suposava i per això cedia el Col·legi a la Generalitat. Aquest canvi va
comportar la pèrdua immediata del C.O.U. i el posterior desmembrament de l’equip pedagògic.
Això iniciava una altra etapa.
per Carmel Comeron
(Director del centre en el període 1989-2000)
Un dia de
primavera de 1989 l’Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres comunicava a la
directora del llavors Col·legi Municipal de BUP i COU,
Mercè Colomer, que s’havia arribat a un acord amb el Departament d’Ensenyament
de la Generalitat de Catalunya per a la cessió de la titularitat del Centre de
Secundària a partir del curs següent. Quan vaig ser informat d’aquesta notícia,
juntament amb la resta del Claustre de professors, no sospitava en absolut que
els importants canvis que s’anirien desenvolupant a partir de les setmanes
següents, acabarien situant-me com a director del Centre i, encara menys, que
el càrrec l’ostentaria al llarg dels onze següents cursos.
Molts eren els
canvis que la nova situació comportava:
·
El
Col·legi Municipal passaria a convertir-se en una Extensió de Batxillerat,
depenent de l’Institut Els Tres Turons d’Arenys de Mar.
·
El
professorat contractat per l’Ajuntament que tingués dedicació completa seria
assumit pel Departament d’Ensenyament com a Interí, amb el compromís de
mantenir la destinació a Llavaneres durant els dos cursos següents.
·
El
Departament d’Ensenyament decidia la supressió del COU (Curs d’Orientació
Universitària), de forma que l’alumnat que superés el 3r de BUP hauria de
completar els seus estudis de secundària a l’Institut d’Arenys o al Satorras de
Mataró.
·
Per
tal de donar resposta al problema derivat de la manca d’espais en el llavors
únic centre de primària del poble, el Departament decidia que l’alumnat de 7è i
8è d’EGB utilitzaria aules del centre de secundària, encara que la seva gestió
estaria a càrrec de l’escola de primària.
Aquestes dues
darreres mesures, que descontextualitzades podrien semblar absurdes, tenien la
seva raó de ser des de la lògica del Departament d’Ensenyament: en aquells
moments s’estava cuinant a Madrid la LOGSE (la primera llei educativa de la encara
jove democràcia espanyola, coneguda popularment com “la Reforma”), en el disseny
de la qual el govern de Catalunya hi participava molt activament. Llavors es
proposava l’existència de dues tipologies de centres de secundària: els centres
12-16 (que únicament impartirien Educació Secundària Obligatòria) i els centres
12-18 (on s’impartiria ESO i Batxillerat, a més de Cicles Formatius). Un poble,
llavors encara petit, com Sant Andreu de Llavaneres semblava destinat a acollir
un centre del primer tipus i, amb aquest objectiu, la incorporació de l’alumnat
de 7è i 8è d’EGB al nostre edifici era un primer pas que, complementat amb la
desaparició del COU, suposava escolaritzar una franja d’edat de 12 a 17 anys.
Carmel Comeron, director, i Josep Calvet, secretari (Foto: Pal de Paller). |
Encara recordo
les llargues converses mantingudes amb en Josep Calvet, company però, per
damunt de tot, amic, sobre la conveniència d’acceptar el repte que suposava la
proposta del Claustre. Tot i els molts dubtes i incerteses vam decidir tirar
endavant.
La gestió del dia
a dia era facilitada per les reduïdes dimensions del centre (si no recordo
malament, el primer any érem 13 professors, incloent-hi a la Consol Gay, que
era compartida amb primària) i per la bona entesa dins del claustre, jove i
dinàmic. Aquell primer any la plantilla del centre es complementava amb la
Quima Bosch, com a administrativa, i l’Antonio Izquierdo, com a conserge,
ambdós provinents de l’extint Col·legi Municipal, però que el curs següent van
passar a treballar a l’Ajuntament.
Un dels nostres
reptes principals era intentar mantenir, en la nova situació, l’excel·lent
nivell educatiu i el prestigi del centre, que els darrers anys s’havia
convertit en un referent dins la comarca, escolaritzant no solament alumnat de
Llavaneres i Sant Vicenç de Montalt, sinó també un bon nombre de nois i noies
que diàriament es desplaçaven des de Mataró, Canet o, fins i tot, Vilassar de
Mar i Premià de Mar.
Els anys van anar
passant. Potser el primer moment delicat va ser el final del curs 1990-91, quan
acabava el termini del compromís del Departament d’Ensenyament pel que feia a
la destinació del professorat que havia tingut contracte municipal. Les diverses
gestions realitzades per intentar prorrogar la situació, que hauria permès
mantenir en el temps l’estabilitat d’una plantilla molt eficient i ben
avinguda, van ser inútils. Així doncs, el curs 91-92 s’iniciava amb una
important renovació en el claustre de professors.
El claustre de professor del curs 92-93 |
Amb el pas del
temps, el creixement de la població de Llavaneres i Sant Vicenç va jugar al
nostre favor i el Departament d’Ensenyament, davant les dificultats cada com
més grans per escolaritzar a Arenys i Mataró els nostres alumnes de COU, va
decidir reimplantar aquests estudis en el nostre centre, iniciant una etapa de
creixement que va culminar l’any 1996 amb el reconeixement del centre com a
Institut. L’Extensió de Batxillerat ja era història i era substituïda per l’IES
Llavaneres. Una de les conseqüències del creixement del centre va ser
que, finalment, el meu nomenament passava a ser de Director amb totes les
conseqüències, a la vegada que l’Equip Directiu es complementava amb el càrrec
de Cap d’Estudis, per al qual vaig proposar el nomenament de la Mercè Colomer,
que ella va acceptar. La seva gran experiència i capacitat de treball era un
valuós capital que no podia ser desaprofitat.
La definitiva
implantació de la LOGSE, amb la incorporació a tots els efectes a l’Institut de
l’alumnat que fins llavors havia cursat el 7è i 8è d’EGB a les escoles de
primària, no solament a Llavaneres, sinó també a Sant Vicenç de Montalt, va
suposar un important creixement per al centre. Com que l’espai disponible era
més aviat escàs, va ser necessària la instal·lació de les primeres aules
prefabricades.
L’arribada de la
LOGSE, va obrir una altra etapa de grans canvis en el centre. Tot el professorat
i, en especial, l’equip Directiu, va haver de passar pels preceptius cursos de
formació que, entre moltes
altres coses, ens van ensenyar a utilitzar un nou llenguatge: disseny
curricular, projecte educatiu, nivell de concreció, crèdits, i moltes altres
expressions. Els horaris van deixar de ser anuals per passar a ser trimestrals,
l’alumnat d’ESO havia de romandre en el pati durant el temps d’esbarjo sota la
supervisió de professorat de guàrdia, l’alumnat de Sant Vicenç de Montalt va
passar a disposar de transport i menjador gratuïts,... Les evidents limitacions
de l’edifici del centre, tot i algunes petites obres d’adequació realitzades
pel Departament d’Ensenyament, van fer necessari acordar amb l’Ajuntament la
utilització del Camp Municipal de Futbol com a pati i del llunyà edifici de les
Monges com a menjador. Pel que fa al Claustre, es va crear la figura
del que llavors s’anomenava psicopedagog (avui en diem orientador) i també es
va incorporar un grup de mestres provinents de centres de primària. Tot i que
amb el temps Paco Bonastra, Josep Maria Ferré, Ventura (desprès Alena) Forcada,
Marga Juan, Pilar Perna, Teresa Sánchez i Eva Vilà es van convertir en companys
plenament integrats, no podem negar que la seva arribada va ser vista per
alguns amb força desconfiança.
La premsa es va fer ressò de les dificultats d'implantació de l'ESO |
La implantació de
la “Reforma” va tenir com a conseqüència un nou creixement de l’Equip Directiu,
que passava a ser un quartet amb la incorporació de la figura del Coordinador
Pedagògic. En Joan Peitx va ser el primer en ocupar el càrrec, abans de ser
rellevat (a petició pròpia) per Luis Llaquet i, aquest, per l’Andreu Majó.
Una de les
prioritats dels darrers anys del meu mandat va ser treballar per intentar solucionar
els problemes derivats de les greus mancances que presentava l’edifici,
especialment posades de
manifest per l’important creixement experimentat en el
nombre d’alumnes. Quan el Departament d’Ensenyament va acabar publicant el
llargament anunciat Mapa Escolar, document que pretenia detallar les necessitats
d’escolarització de la totalitat de municipis de Catalunya i les actuacions
necessàries per a la seva correcta implementació, la comunitat educativa de la
nostra localitat va experimentar una gran decepció, ja que no indicava cap
necessitat d’actuació a Llavaneres. De fet, fixava les dimensions del centre de
secundària molt per sota de la realitat del moment i encara molt més lluny del
que es podia preveure en un futur proper, atès l’elevat índex de creixement de
la població del municipi. Des del Consell Escolar del Centre vam col·laborar activament
en una important tasca, liderada per l’Ajuntament, que finalment va tenir èxit
quan la Generalitat de Catalunya va respondre favorablement a les al·legacions
presentades. Aquesta resposta positiva, obria la porta a la futura
materialització del que des de feia alguns anys veníem reclamant: la
construcció d’un nou edifici per a l’Institut. Tot i això, el camí fins el nou
centre va acabar essent una mica més llarg del que hauria estat desitjable,
degut principalment als importants desacords entre les forces polítiques del
poble que havien de decidir el lloc on s’havia d’edificar el nou IES.
L'edifici annex i els barracons que van haver-se d'afegir a l'edifici de l'Institut |
Ja en la recta
final del meu mandat, l’inici del curs 1998-99 (el primer amb el nou sistema
educatiu plenament implantat) va ser una mica accidentat a causa d’un problema
derivat de la reclamació, per part del centre, d’un grup addicional de 2n de
Batxillerat, que va impedir que el curs pogués començar en la data establerta
oficialment pel Departament d’Ensenyament. L’incident va tenir un ampli ressò
mediàtic a nivell comarcal però, gràcies a la insistència i implicació de tots
els estaments de la nostra comunitat educativa, es va acabar solucionant de
forma raonablement satisfactòria.
El curs 1999-2000
arribava al meu onzè any de mandat com a director. Amb la LOGSE totalment
implantada, el procés que havia de portar a la construcció d’un nou edifici més
o menys encarrilat i l’Institut funcionant a ple rendiment, de comú acord amb
la resta de l’Equip Directiu, vam considerar que s’havia cobert una etapa i que
potser havia arribat el moment d’un relleu. El fet que en Lluís Móra manifestés
interès en assumir la direcció, comandant un nou equip amb força experiència
dins del Centre, va acabar de decidir-me a donar per finalitzat el meu temps
com a director, amb la sensació d’haver acabat de forma satisfactòria la feina
que en el seu moment m’havia estat encomanada.
Dos lustres i
escaig donen per molt i, durant aquest període vaig haver de viure situacions
de tota mena. En tot l’àmbit educatiu, els primers anys d’aplicació de la
LOGSE, van ser convulsos en diversos aspectes i molts centres d’ensenyament van
veure deteriorada la seva convivència degut a les diferències d’opinió del
professorat davant les moltes i importants decisions que els claustres i
consells escolars van haver de prendre i els múltiples canvis als què es va
haver de fer front. Probablement, l’aspecte del qual em sento més satisfet de
la meva etapa com a Director és haver estat capaç de propiciar el manteniment d’una
bona harmonia i un bon clima de treball entre el professorat, mèrit que és en
gran part atribuïble a la qualitat humana del personal que va estar sota el meu
comandament i a la inestimable col·laboració que sempre vaig tenir de la resta
de l’Equip Directiu.
Per Lluís Mora (Director de l'Institut en el període 2000-2004).
Vam començar a
preparar el projecte de direcció per gestionar l’IES Llavaneres durant el
període 2000-2004 durant el curs anterior, el 1999-2000, atès que primer, calia
la recerca d’un equip per a desenvolupar la tasca i segon, calia l’acreditació
de la persona que tenia que desenvolupar les funcions de director. L’equip el vam formar: Marià Betriu com a Cap
d’Estudis, Eulàlia Casamada com a Coordinadora Pedagògica i Josep Maria Ferré
com a Secretari. I jo com a director. Bona part del projecte el vam anar
elaborant conjuntament amb en Marià pel curs que ens permetia acreditar-nos per
exercir la direcció d’un centre educatiu. Amb la col·laboració del Josep Mª i
la Eulàlia, atès que enteníem que la tasca de la direcció hauria de recaure
conjuntament en els quatre. El curs era telemàtic i el desenvolupava la UOC. En el projecte vam incloure les idees eix que
volíem desenvolupar en aquest període i fonamentalment eren:
a) Prevenció
per damunt de la sanció: Comissió de convivència
b) Reducció
i rotació de càrrecs de coordinació: La gestió i el bon funcionament del centre
ha de ser responsabilitat de tots.
c) Fomentar
la participació del alumnes i de les famílies.
d) Millorar
la imatge exterior del centre així com els processos de comunicació
e)Creació
d’aules específiques: Biblioteca, Idiomes, Informàtica
Amb aquestes
idees van presentar candidatura per gestionar el centre durant 4 anys.
A banda
d’aquestes idees reflectides en el projecte hi havia altres de funcionament
diari que has d’anar gestionant i que moltes d’elles et vas trobant a mesura
que van apareixen. Aquí puc mencionar el transport escolar per exemple. Una de les coses que sempre recordaré va ser
que el primer dia de curs del primer any ja vam tenir el primer incident. L’autocar
de Sant Vicenç no va passar amb l’enrenou que això ens va representar. I
eleccions al Consell Escolar en el primer any. Em va sorprendre la poca
participació.
Durant els quatre
anys del període hi va haver un creixement important i continuat d’alumnes al centre, que continuava dels anys
anteriors, i anava lligat al creixement de la població a Sant Andreu de
Llavaneres i a Sant Vicenç de Montalt. Això comportava també un augment de
grups i de professors. Per una banda estàvem cada vegada més estrets, però al
mateix temps hi havia més professorat al centre, la qual cosa ens permetia
experimentar i provar coses noves amb els recursos que teníem disponibles. I que
feia el nou centre cada més necessari.
Grup ampli del claustre de professors. Curs 2003-04 (?) |
Aquesta
necessitat es va encarrilar durant l’any 2000 en el moment en què el
departament d’Ensenyament va publicar en el DOGC la creació del nou
centre. Això volia dir que en un termini
proper, menys del que volíem en aquell moment començarien les obres del nou
centre. Però encara faltava temps per què això passes. El curs 2001-2002 se’n va fer la presentació
del projecte i el 2002-2003 és va iniciar el projecte.
En aquells
moments inicials va haver-hi reunions
per parlar de les propostes que podríem fer des del centre per tal
d’adaptar-lo al que creiem que feia falta. Algunes van anar endavant però la
majoria va rebre com a resposta que això no ho permetia el programa.
En la línia de
la prevenció per damunt de la sanció es van posar en marxa diverses
iniciatives:
a) Comissió
de convivència amb la presència de tots els estaments del consell escolar en la
pressa de decisions compartida respecte del que passava en el centre.
b) Projectes
d’atenció a la diversitat: L’hort.
c) Treball
social pels estudiants que rebien alguna sanció d’exclusió: Biblioteca, brigada
municipal, Franciscans, més tard es fa afegir el casal d’avis. Aquí va ser molt
important la col·laboració amb l’ajuntament.
Més endavant, en
el curs 2001-2002, aquesta col·laboració va arribar a un punt molt important i
amb molta visibilitat mediàtica, a banda de l’interès que tenia el projecte, a proposta del aleshores regidor Nani Mora,
que avui és l’alcalde, es va iniciar
l’Ajuntament Jove. I amb la feinada important que va desenvolupar l’Eulàlia, la
coordinadora pedagògica. Això va portar a un cert ressò mediàtic, televisió,
ràdio etc.
En aquest curs
2001-2002 el departament va posar en marxa les primeres proves de competències
bàsiques. Val a dir que eren moments de
canvi, encara que la llei no canviava si ho feia l’aplicació d’aquesta. És va
passar de treballar amb crèdits variables per tractar la diversitat dels
alumnes als centres a pràcticament la seva eliminació. Sembla curiós que ara en
certa manera, quan es parla d’ensenyament personalitzat s’està tornant a fer
una cosa semblant al que van representar en el seu moment els crèdits
variables.
Durant aquest
curs és van fer dues mostres dels treballs dels estudiants del centre a Sant
Andreu de Llavaneres i Sant Vicenç de Montalt.
I és va posar en
marxa la informatització del control d’assistència dels estudiants amb els tamagotxis per passar llista. I més endavant
amb l’ús de programari per elaborar horaris.
També va
haver-hi moments de mobilització estudiantil amb les protestes que es van
desencadenar per la guerra d’Iraq.
Van aparèixer
altres iniciatives, el punt de salut, amb una infermera que venia a l’institut
i es reservava un espai per tal que els estudiants poguessin anar a fer-hi
consultes.
I quan va començar
el darrer curs vam considerar que els propòsits i les idees que ens havíem
proposat en el projecte de direcció ja les havíem assolit i que havia arribat
el temps de dedicar-nos a buscar-ne d’altres. Així que el setembre de 2003, tot
i que haguéssim pogut demanar una pròrroga d’un any, vam comunicar al claustre la nostra decisió de
deixar de formar l’equip directiu del centre. Penso que va ser una bona decisió
atès que el 2005 era l’any que s’inauguraria el nou centre i aquest canvi el
tenia que fer un equip directiu que tingues continuïtat. I així va acabar la nostra etapa en la
direcció del centre.
per Eduard Castaño
(Director de l'Institut en el període 2004-2015).
A finals del mes de maig o principis de juny de l’any
2004, en el sopar de graduació dels alumnes de batxillerat, deia als ja
ex-alumnes que “ni boig” seria director de l’Institut Llavaneres.
En aquells moments tothom sabia que en Lluís Mora no
volia continuar; es rifava una direcció i ningú no en volia butlletes, però en Lluís
mateix era candidat a una pròrroga forçosa d’un any més; també tenien números
d’aquella loteria en Marià Betriu, que acabava el mandat de cap d’estudis amb
en Lluís; en Carmel Comeron, que ha havia estat director abans que en Lluís, i
alguns altres, que havien exercit càrrecs en diferents centres. Jo, no. Jo
havia estat coordinador informàtic i cap de departament com a molt, en el curs
2003-2004 tenia una reducció del 50% de jornada. De cap de les maneres no tenia
el perfil de director. Això era el que jo pensava, i el que pensava una gran
part del claustre, probablement.
El cas és que uns dies després, a proposta de
l’inspector, vaig començar a plantejar-m’ho.
Vaig demanar a tres persones si participarien en la
direcció amb mi: en Lluís, com a ex-director i futur Coordinador Pedagògic, en
Carmel, com a Cap d'Estudis, i en Josep, com a Secretari. Tots tres tenien
experiència, tots tres sabien com funcionava una direcció. Ells van avenir-s'hi
(suposo que ho veien com un mal menor), el claustre va donar-nos un ampli
suport, el Consell Escolar va aprovar-ho, i vam posar-nos a treballar.
En aquella època érem l'institut DE Llavaneres; teníem
una pàgina web en el servidor d'XTEC, i un edifici nou en construcció. Durant
el mandat d'en Lluís s'havia acabat de desplegar l'ESO en la nostra zona, i
després de la bogeria inicial, començàvem a centrar-nos i reduir optatives i
millorar horaris.
Jo entrava per a tres anys... i m'hi vaig quedar onze. En
el primer mandat vàrem triar nom per a l'Institut, vàrem comprar un domini a
internet per a tenir pàgina i correu propis, vàrem convocar un concurs per a
tenir un logo, vàrem gestionar la mudança al nou edifici..., i ens vàrem anar
adaptant als continus canvis en la normativa del Departament.
Revisant el conjunt d'aquells tres mandats consecutius
(el primer era de 3 anys perquè així s'havia canviat el decret de direccions
feia poc, després el varen tornar a canviar dues vegades més, i els mandats
eren de 4 anys), penso que es poden definir com el pas del segle XX al XXI, del
paper al digital. Estic segur que és un procés, i no un salt, i per tant no es
deixa de fer res d'un dia per l'altre, es llença el vell i s'agafa el nou. I
aquest procés encara no s'ha aturat perquè la vida i la feina flueixen i
canvien contínuament.
De mica en mica vàrem fer incorporacions: primer
projectors a les aules, 6 de proporcionats pel Departament, després la resta
entre l'AMPA i l'Institut, acompanyats del corresponent ordinador i equip de
so. Després van començar a venir les pissarres digitals Mimio, perquè la que
teníem proporcionada pel Departament no funcionava. I aleshores el canvi de
pissarra verda a plafó blanc i després a pissarra blanca que s'empastifava de
retolador velleda, i després la millora del suport blanc, i després... I ara,
amb l'Enrique, millors projectors.
L'ús de les pissarres digitals va ser el projecte més
ambiciós, i
potser també el més mal resolt. Les pissarres digitals proporcionen un ventall més ampli de possibilitats, no tan sols a l'hora de fer la classe, sinó també de compartir posteriorment el que s'ha fet, en combinació amb la plataforma Moodle de la qual en Marià s'encarregava. Els problemes amb els ordinadors (que no eren prou ràpids per al gust de tothom), amb les bombetes dels projectors (que no eren prou potents a totes les aules), amb els residus de retolador que quedaven a les pissarres, provocaven una certa incomoditat a tothom, i sabem que sovint ens fixem més en els aspectes negatius de les coses que no pas en els positius.
potser també el més mal resolt. Les pissarres digitals proporcionen un ventall més ampli de possibilitats, no tan sols a l'hora de fer la classe, sinó també de compartir posteriorment el que s'ha fet, en combinació amb la plataforma Moodle de la qual en Marià s'encarregava. Els problemes amb els ordinadors (que no eren prou ràpids per al gust de tothom), amb les bombetes dels projectors (que no eren prou potents a totes les aules), amb els residus de retolador que quedaven a les pissarres, provocaven una certa incomoditat a tothom, i sabem que sovint ens fixem més en els aspectes negatius de les coses que no pas en els positius.
Mentrestant, al llarg d'aquells onze anys, la feina no va
afluixar: cada curs uns quants alumnes més, uns quants professors més, fins que
vàrem arribar a ser gairebé 60 docents... i aleshores va venir la crisi: més
alumnes, menys professors, més hores de docència directa.
Tot i així, amb menys professors, amb molts menys diners,
l'Institut va continuar endavant, i les diferents maneres de mesurar-ne els
resultats han estat bones: en les proves externes del Departament, en l'accés a
la universitat, però també en la creixent demanda de places per part de
residents a Sant Andreu de Llavaneres i també d'altres poblacions: Sant Vicenç,
Caldetes, Mataró, en especial alumnes provinents de l'Anxaneta.
Quan l'any 2004 vaig posar-me al capdavant de l'Institut,
vaig dir en aquell claustre que ho feia perquè volia fer-ho, no per a estalviar
la feina a ningú altre ni per a fer cap favor a ningú, i que quan se'm valorés,
se'm valorés així. No hauria pogut fer la feina, ni bé ni tan sols malament,
sense el suport en aquell primer mandat d'en Lluís, en Carmel i en Josep.
L'etapa d'en Lluís en l'equip directiu es va acabar, i va substituir-lo en
Carles Amat.
Tant en un equip com en l'altre sempre vàrem parlar-ho
tot; el director és el responsable de prendre les decisions, però sempre he
sabut que comptava amb el suport ple de l'equip; fèiem les propostes que consideràvem més adients per a resoldre les situacions diverses que anaven sorgint, des de l'organització de matèries optatives de batxillerat fins a jornades de portes obertes.
sabut que comptava amb el suport ple de l'equip; fèiem les propostes que consideràvem més adients per a resoldre les situacions diverses que anaven sorgint, des de l'organització de matèries optatives de batxillerat fins a jornades de portes obertes.
Al llarg d'aquest anys s'han succeït els canvis en la
normativa, i potser la que ha durat més temps és la LEC. De la LEC es desprenia
el Decret d'Autonomia de Centres, el Decret de Direccions, i els decrets que desplegaven
les diferents etapes de l'ensenyament. L'aspecte intern més substantiu de la
Llei i dels Decrets organitzatius (no els pedagògics) era la
"professionalització" de la direcció. En temps passats, el Claustre
decidia coses; posteriorment el Claustre en decidia unes i el Consell Escolar
unes altres, o bé refrendava allò que el Claustre havia aprovat. Amb el Decret
d'Autonomia de Centres i el Decret de Direccions, el Claustre va passar a
aprovar els criteris de confecció dels horaris, i a ser coneixedor de les
decisions que es prenien. I prou. Aquest canvi, d'organització quasi
assambleària a direcció quasi empresarial, evidentment va marcar (i encara la
marca) la gestió dels centres d'ensenyament. Podria escudar-me en això per a
justificar la gestió de l'Institut Llavaneres: i sí, és cert que les normes hi
portaven, però també he de dir que crec en aquest model de gestió i encara una
mica més, sense que això sigui un obstacle per a compartir projecte, en cada
centre, amb la comunitat que el forma.
També hi ha hagut canvis, potser menors, en l'alumnat.
Malgrat que canvia l'aparença externa, allò que es veu des de fora, crec que
l'esperit és el mateix: adolescents de tota mena, amb tota mena de contextos
familiars i econòmics. Fa 20 anys no anaven amb mòbil? Sí que hi anaven. Fa 40
anys ens passàvem paperets a classe. Abans els pares es preocupaven més o menys
per l'educació dels fills? Depèn de cada família. En la cursa de la informació
els alumnes superen els professors? De vegades; la majoria de vegades només ho
sembla, perquè les enciclopèdies i els llibres de text sempre han estat a
disposició de tothom; el que no té tothom és el criteri a l'hora de processar
la informació. Cal que els docents ens replantegem les classes: cada vegada
explicar menys, orientar més, fer treballar més, fer que desenvolupin criteri.
Però això ja ho fèiem fa 10, 20, 30 anys. Treballar per projectes? No és cap
novetat, però no en dèiem treballar per projectes. Intel·ligències múltiples?
Sempre s'ha potenciat el millor de cadascú. En 11 anys de direcció he tingut moments de gran
satisfacció: veure una nova organització del centre, veure els resultats dels
alumnes, ser-ne el director i també poder fer classe; comptar amb el suport de
les meves companyes de llengua anglesa (i algun company ocasional). I també hi
ha hagut moments difícils, d'enfrontament amb professors per qüestions que com
a director considerava bàsiques, i, sobretot, els més difícils de tots, els
funerals a què hem assistit.
L'any 2013 el mateix inspector que va ficar-me el cuquet
de la direcció va suggerir-me que em presentés a inspecció. I vaig fer-ho, i
vaig superar la prova, i vaig tenir l'enorme sort de poder esperar a acabar el
mandat de director, el 30 de juny de 2015, abans d'incorporar-me a la inspecció
educativa.
Ara, des d'aquesta altra perspectiva, veig coses que feia
bé i coses que no feia bé, però, com va dir en Lluís Mora quan intentava
convèncer-nos perquè algú fes el pas i es presentés a la direcció, el que
compta és que cada dia els alumnes entrin i pugin a les aules; la resta és
secundari.
El claustre de professors el curs 2015-16 |
Mig segle educant un gran poble! Motiu més que suficient de celebració. Al llarg del curs, a l'Institut us oferirem actes que, esperem, vulgueu compartir amb tots nosaltres. Felicitats a tots, llavanerencs!!!
ResponElimina